Rabu, 11 Mac 2015

Kota Wisata Batu - Museum Angkut & Pasar Apong - Masjid Ajaib Turen

Dalam perjalanan dari ladang eppal ke Meseum Angkut kami singgah dulu di Kota Wisata Batu, jalan-jalan meninjau sekitar Kota Wisata Batu, ada pasar pagi di situ...ala-ala macam pasar tani...

Kami menyusuri kawasan tersebut terdapat taman rekreasi di tengah pekan Kota Batu ini

Taman rekreasi dan mercu tanda Kota Wisata Batu

Kereta Kuda bagi siapa yg berminat.

Kami singgah sebentar di pasaraya Plaza Batu berdekatan untuk membeli serba sedikit bekalan untuk di makan semasa perjalanan ke Turen dan Bromo malam ini... In Shaa Allah.

Plaza Batu dept.store & supermarket.

Masjid Agung Annuur, Kota Batu

Selepas berada dan bersiar-siar kurang lebih 30 minit kami pun bergerak ke distinasi berikutnya. Pasar Apung dan Museum Angkut...terletak tidak berapa jauh dari Kota Wisata Batu...ruangan pakir yang luar dan kelihatan ramai pengunjungnya hari ini

Pasar Apung

Gerbang Pasar Apung
Pasar Apung yg terdpt disini
Terdapat berbagai jenis makanan dan barangan kraf ada dijual disini...perkhidmatan perahu juga disediakan bagi sesiapa yang berminat unutk mencuba menjamu selera didalam perahu sambil di bawa mengelilingi kawasan pasar Apung ini...bayarannya tak pasti kerana kami tidak berniat untuk mencubanya...

Pintu masuk Meseum Angkut

Museum Angkut pula bersebelahan Pasar Apung ini di dalam bangunan 3 tingkat, ianya mempamirkan semua jenis pengangkutan dari sekecil-kecilnya hinggalah ke sebesar-besar kenderaan. Bayaran masuk agak mahal juga 75.000IdRp Satu kepala + 35.000IdRp utk bg yg membawa kamera.

Ramai pengunjung Meseum Angkut ni...ketika kami sampai mereka sedang beratur membeli tiket masuk, kerana melihatkan barisan yang panjang untuk membeli tiket jadi kami batalkan niat untuk sama masuk ke Museum Angkut tersebut dan hanya bergambar di bahgian halamannya sahaja.

Museum Angkut

Setelah bergambar disitu kami pun beredar dari Museum Angkut dan kembali semula ke pakir dan bergerak keluar meninggalkan kawasan tersebut menyambung kembara kami ke distinasi berikutnya .... dikala itu hujan telah mula turun dan sepanjang perjalanan kami ke distinasi berikutnya Masjid Ajaib Turen....

sepanjang perjalanan ke Turen hujan turun dengan sederhana dan lalulintas yang agak macet juga melalui kawasan pekan dan desa silih berganti...perjalanan yang panjang itu aku banyak berinteraksi dan bertukar-tukar maklumat dengan Mas Alex supir kami

bermacam-macam topik dan isu kami bualkan dan bincangkan dari hiburan,budaya hingga ke bahasa, agama dan masalah negara masing-masing persamaan dan perbedaan dengan cara terhormat dan resional tanpa menyentuh hal yang sensitif....jika tidak pastinya bosan mengharungi perjalanan selama kurang lebih 3 jam dalam cuaca hujan dan jalan yang macet...

Masjid Ajaib Turen

Gerbang Utama Ke Masjid Ajaib Turen
Akhirnya pukul 3.00 ptg waktu JATIM kami sampai ke gerbang utama Masjid Ajaib Turen, ketika kami sampai langit mendung dan hujan akan turun bila-bila masa....sungguh ramai pengunjungnya, mula-mula ku lihat Masjid ini macam ada keganjilan dengan ukiran nya yang seolah-olah ukiran hindu....tapi bila diamati semuanya dipenuhi oleh seni khat Al-Quran bila di amati lebih dalam lagi kelihatan kehalusan seni khatnya dan sungguh unik sekali... disini juga terdapat Pasantren...

Di khabarkan Masjid ini dibina tanpa menggunakan jentera berat tapi di bina secara manual oleh tenaga manusia dan ketinggiannya saja tika itu telah mencecah ketinggian 10 tingkat...sayangnya aku enggak bisa untuk masuk dan melihat lebih dekat lagi ...dan menyusuri setiap inci dinding dan lantai serta binaannya bahagian dalam  kerna terlalu ramai pengunjung dan ketiadaan kami membawa beg untuk menyimpan kasut...jadi hasrat untuk melihat lagi dekat terpakssa kami lupakan...

Masjid Ajaib Turen dari sudut lain...

hujan mulai turun lebat dan aku terus memanggil supir Mas Alex untuk membawa kami keluar dan mencari masjid berdekatan untuk menunaikan solat jamak qasar kerana perjalanan seterusnya ini pastinya lebih panjang lagi untuk ke Bromo....

sepanjang perjalanan ke Bromo hujan tak henti-henti sekejap lebat sekejap perlahan dalam kurang lebih jam hampir delapan malam kami singgah di sebuah kedai makan untuk dinner kami hari tersebut sebelum menyambung kembara untuk 2 jam lagi ke Bromo...

Makan Malam kami sebelum sampai ke Bromo
Sampai disini dulu untuk catatan kali ini, hingga jumpa lagi lain catatan kembara kami...
Bromo National Park.....

Layannnnnnnnnnn.

4 ulasan:

1. Nampak masjid tu macam dah `terover` binaannya...

Kalau kat Malaysia... museum angkut tu... muzium kenderaan/pengangkutan kot...

BalasPadam
    Balasan
    1. Rasa aku pun macam tu gak mie...macam lari dari maksud asalnya..semuga Allah tetapkan hati yang sentiasa berbulak balik...InshaaAllah...aaminnn.

Haah muzium kenderaan lah tu tp kat sini tak der lagikan boleh buat juga satu sbg salah satu distinasi wisata kita juga...

Padam
  2. terima kasih infonya......
    sangat menarik dan bermamfaat.....
    mantap...

BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Ayu sudi dtg melawat blog saya...memang menarik disana tak dpt digambarkan dgn tulisan...mau kesana lagi lain kali In Shaa Allah..