Jumaat, 21 Oktober 2011

Profesor Dr. Wahbah al-Zuhaily - penulis Tafsir al-Munir yg masyur.


Profesor Dr. Wahbah al-Zuhaily

Seorang ulamak dari Syiria. Dilahirkan di satu daerah di Damsyiq pada tahun 1932. Pengajian menengahnya di Syria, kemudian ke peringkat Universiti di al-Azhar (Mesir). Memperolehi Ijazah ‘Aliyah (B.A) di al-Azhar pada tahun 1956 dalam bidang Syari’ah Islam. Kemudian menyambung pengajian ke peringkat M.A (tahun 1959) dan Phd (tahun 1963) di Universiti Kaherah (Cairo University). Sejak selesai Phd (tahun 1963) beliau menjadi pensyarah di Universiti Damsyiq dan pada tahun 1975 dianugerahkan gelaran Profesor. Beliau merupakan pakar dalam Ilmu Fiqh, Usul Fiqh dan Fiqh al-Muqaran (Fiqh Perbandingan). Telah menghasilkan banyak penulisan dalam pelbagai bidang ilmu Islam. Karya beliau yang termasyhur ialah al-Fiqh al-Islami Wa Adillatuhu yang merangkumi semua bab Fiqh meliputi 9 jilid besar.Karya-karya beliau yang lain ialah

1. Tafsir al-Munir
2. al-Wajiz Fi al-Fiqh al-Islami
3. al-Wajiz Fi Usul al-Fiqh
4. Qissah Quraniyyah
5. at-Tafsir al-Wajiz




Biografi beliau.

Dr Zuhayli dilahirkan di bandar Syria Dair Atiah, utara Damsyik,   bapanya adalah seorang petani. Zuhayli menuntut ilmu syariah di Universiti Damsyik selama enam tahun, tamat pengajian pada tahun 1952 dimana mejadi pelajar terbaik dalam kelasnya. Zuhayli melanjutkan pendidikan Islam di Universiti al-Azhar yang berprestij dimana beliau sekali lagi mendapat ijazah sarjana kelas atas beliau pada tahun 1956. Selepas tamat pengajian pada tahun 1956, beliau juga menerima pengajaran ijazah  dalam bahasa Arab dari Al-Azhar.

Ketika sedang belajar di al-Azhar, Dr Zuhayli mempelajari undang-undang di Universiti Ain Shams di Kaherah, Mesir di mana beliau menerima ijazah Sarjana Muda magna cum laude pada tahun 1957. Pada 1959, beliau menerima ijazah sarjana dalam undang-undang dari Kolej Undang-Undang  Universiti Kaherah. Pada tahun 1963, beliau menerima ijazah kedoktoran beliau dalam undang-undang dengan Kepujian dengan utama dalam syariah Islam, tesis beliau ialah " Pengaruh Perang di Fekah Islam:. Satu Kajian Perbandingan Termasuk Lapan sekolah undang-undang Islam dan undang-undang antarabangsa sekular"

Semenjak tahun 1963 beliau telah mengajar di Universiti Damsyik di mana dia mendapat profesor sejak tahun 1975. Beliau memberi kuliah di kedua-dua kolej syariah dan undang-undang dan dia pakar dalam undang-undang Islam, falsafah undang-undang Islam, dan Perbandingan sistem undang-undang. Juga Beliau telah di lantik sebagai profesor pelawat di fakulti undang-undang di Universiti Benghazi di Libya (1972-1974), fakulti undang-undang syariah di Universiti Emiriah Arab Bersatu (1984-1989), Universiti Khartoum, Sudan , dan Universiti Islam Riyadh. Dr Zuhayli juga mengajar prinsip-prinsip Islam menulis undang-undang dan zikir untuk pelajar siswazah di Sudan, Pakistan, dan tempat lain. Dr Zuhayli adalah seorang pakar tentang undang-undang Islam menyebabkan beliau dipilih untuk mereka bentuk kurikulum Kolej Universiti Damsyik Syariah pada 1960-an.

Beliau merupakan ahli Persatuan Diraja bagi Kajian Tamadun Islam di AAL al-Bayt Yayasan di Amman, Jordan serta lain-lain negara di seluruh dunia Islam serta badan undang-undang  Majis Syria al-IFTA, Islam Fiqh Academy di Jeddah, Arab Saudi dan Akademi Fiqh Islam di Amerika Syarikat, India, dan Sudan. Beliau juga adalah Pengerusi Institut Penyelidikan bagi Institusi Kewangan Islam.

Banyak buku-buku dan Tulisan kebimbangan beliau tentang sistem undang-undang sekular,  seperti undang-undang antarabangsa atau undang-undang Emiriyah Arab Bersatu.

Beliau juga berkhidmat sebagai perunding undang-undang Islam kepada Institusi Kewangan Islam dan Syarikat Termasuk Bank Islam Antarabangsa. Beliau Juga Pengkhutbah terkenal agama di dunia Islam, kerap muncul di kaca televisyen dan program radio, Juga kerap muncul dalam akhbar Arab. Dia adalah seorang imam dan bekas khatib di Masjid Othman pada musim panas dan sekarang ini sebagai khatib di Masjid Badar, Dair Atiah di Damsyik. 

Sekiana perkongsian maklumat sehingga bertemu lagi dilain catatan,

Wabilahitaufik walhidayah

4 ulasan:

  1. tinggi betul ilmu Profesor Dr. Wahbah al-Zuhaily.

    rasanya belum ada rakyat m'sia yg boleh trcapai mcm beliau.

    BalasPadam
  2. salam zue,

    memang ada ramai ilmuan islam asalnya dr damsyik..

    rasanya belum ada....allahualam

    BalasPadam
  3. assalamualaikum, menarik biodatanya..semoga Allah ramaikan lagi manusia sptnya...agar insyaAllah Islam itu semakin berkembang, terpelihara dan tinggi dr mana-mana undang-undang dunia ciptaan manusia

    BalasPadam
  4. Alaikumsalam nahmy,

    bagitulah hendaknya, Insyaallah saya akan cuba paparkan lagi biadato ilmu islam lain dalam en3 akan dtg.....Insyaallah....aaminnn. Agar Islam terus berkembang ...aaminnn

    BalasPadam