Khamis, 14 April 2011

4 Hari 3 malam Sabah - Komplek Taman Gunung Kinabalu ke Kundasang


Setelah 1 jam bersiar-siar sambil menikmati keindahan Komplek Taman Gunung Kinabalu , kami pun bertolak ke distinasi beikutnya, jam pun sudah menunjukkan hampir tengahari... walaupun ketika itu mentari memancar cerah namun keadaan sekeliling sungguh nyaman dan dingin....seakan-akan cuaca di Cameron Highland......
sungguh menyengarkan ditambah pula dengan persekitaran yg indah dan ceria...

Lebih kurang 20 minit kemudian kami pun sampai ke Kundasang....luas juga kawasan penempatan yang terdapat disini... kebanyakan aktiviti disini ialah penanaman sayur-sayuran seperti yg terdapat di Cameron Highland dan perniagaan sayur-sayuran dan buah-buahan... murah juga harganya dan segar dari ladang...terdapt banyak juga bunga segar ditanam dan dijual disini....hehehe..


Disini juga terdapat banyak chalet murah yg boleh disewa dan juga terdapat restoran makanan islam...kerana disini kebanyakan penduduknya beragama kristian , namun bagitu terdapat ramai juga penduduk beragama islam berdasarkan kepada terdapat sebuah Masjid yang besar di Lereng bukit berdekatan Pekan Kundasang ini.



Salah satu tarikan kesini dan juga melengkapkan kunjungan kesini ialah "Kundasang War Memorial " Disinilah tentera bersekutu bersama penduduk Sabah mempertahankan negeri Sabah dari penaklukan Jepun walaupun akhirnya tewas, tekorban dan ditawan oleh pihak Jepun sewaktu perang dunia ke dua.



Untuk menghargai pengobanan mereka maka kubu pertahan tentera bersekutu ini di baikpulih dan dijadikan Tugu Peringatan Perang Kundasang oleh Kerajaan Sabah dengan kerjasama Kerajaan British, Australia dan New Zraland. 

Kubu ini dibina setinggi 3 tingkat diatas bukit berhadapan dengan laluan masuk ke Kundasang ini semasa zaman perang dulu.... setiap tingkat mewakili setiap negara 

 











Pemandangan di persekitaran Memorial ini sungguh cantik dan terjaga, untuk masuk ke dlm tugu ini dikenakan sedikit bayaran , sebagai sumbangan bagi mengurus "Kundasang War Memorial" ini.


  

  

Pemandangan dari aras atas sekali Tugu peringatan ini sangat mengasyikkan, tambahan pula dengan berlatar belakang kan Gunung Kinabalu ,...sempat la kami bergambar disitu.






Setelah berada disitu selama 1 jam kami pun keluar dari Tugu Peringatan Kundasang ini dan menuju ke lereng bersebelahan "Kundasang War Memorial" untuk menziarahi Masjid Kundasang yg terletak diatasnya...sungguh dingin suasana disini walaupun waktu itu sudah pun tengahari dan matahari betul-betul pada kedudukan azimut.... air pili nya pun teramat sejuk ..seolah-olah di letak ais...menggigil bila saya menggunakan tandas dan semasa mengambil wuduk... kebetulan waktu zuhor baru saja masuk dan saya lihat ramai juga yg berjemaah Zuhor di Masjid tersebut....angin pun bertiup agak kuat, sungguh sejuk suasana dlm masjid tersebut seperti di pasang pendingin hawa....

Masjid Jamek Kundasang.
Gambar dari carian bing.

Lebih kurang setengah jam kami bersantai dan bersolat disitu kami pun mula bergerak ke Ranau dan distinasi kami selepas ini ialah Poring Hot Spring.

Sampai  disini dulu catatan saya jumpa lagi di catatan lain...
Layannnnnnnnn.......

9 ulasan:

  1. Bila la agaknya aku nak kesana lagi...

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. Salam Miecyber...

    elok lah tu bah... tengok negeri orang...

    BalasPadam
  4. Salam Mie..,

    tunggu offer "RM 0 " dr AA...tp kalau cukup ongkosnya leh gi dengan Firefly pulak....flight baru lagi bah..

    BalasPadam
  5. akan dtg sini insyaAllah next year :)

    BalasPadam
  6. salam MTD...

    Saya baru kali kedua kesana...ingat nak ke Tawau dan Sandakan next trip....

    MTD..., best gi sana... asspecialy yg minat mutiara.... Insayaallah MTD sampai kesana nanti.... aaminnn.

    BalasPadam
  7. salam CT..,

    best...gi la sekali bila ada kelapangan....

    BalasPadam