Isnin, 14 November 2011

Kota Tinggi - JB - Marina Bay ( Singapura ).

......lama pula dah membiarkan sambungan catatan perjalanan dari Kota Tinggi ke Johor Bahru..saya sambung semula catatan perjalanan ini , kami balik dari Felda Gugusan Lok Heng Selatan tidak mengikut jalan kami datang sebaliknya mengikut jalan terus ke Johor Bahru.

sama seperti datang perjalanan balik juga kelihatan seperti jauh dan sekata sahaja....rasa-rasa macam sesat jer....biasalahkan peta walimatulurus.... yg jauh nampak macam dekat yang dekat nampak macam jauh walaupun turut dinyatakan disana jarak antara titik pertemuan jalan... macam baca peta "rally" pula...

dalam sekejap belok kekiri sekejap belok kanan selepas setiap simpang tiga akhirnya sampai juga ke Jalan utama menuju ke JB.... baru lega rasanya itu pun hampir 1 jam setengah juga nak sampai ke Komplek Terminal Bas dan Teksi Larkin.

foto ehsan dari carian google

setiba di lokasi Komplek kami mencari "parking lot" untuk meletakkan kenderaan kami disitu dan akan ke Singapura menggunakan perkhidmatan bas pengantara ke Stesen MRT Kranji di Singapura..., alhamdulillah masih terdapat ruang untuk kami meletakkan kenderaan disitu.

kami memilih untuk menggunakan perkhidmatan bas pengantara "causeway link" untuk ke Station MRTKranji... tambang yang dikenakan RM 1.20 sahaja seorang... dan tambang balik dari MRT Kranji ke TB Larkin SD 0.80 sahaja seorang.

kami bergerak dari Larkin lebihkurang pukul 5.30 petang ke Kranji , oleh kerana terpaksa melalui dua  tempat  pemeriksaan imigresen iaitu Malaysia dan Singapura.... kami yang baru pertama kali mengunjungi negara jiran ini pasti nya tertinggal bas pengantara dari JB ke Woodland, bagitu juga dari Imigresen Singapura ke MRT Kranji kerana perlu mengisi borang kebenaran lawatan ke Singapura di situ. ..jadi kami telah menghabiskan banyak masa  untuk urusan tersebut.
yang tak bestnya sepanjang kawasan pemeriksaan imigresen kedua-dua negara mengambil gambar adalah sangat-sangat dilarang jadi tiada foto yg dapat dirakam dikawasan ini, sama da di Malaysia atau pun di Singapura .., jadi tak dapatlah nak "berposing" di dua-dua kawasan tersebut.

selepas selesai terpaksa pula menunggu bas transit ke MRT Kranji....lama juga kami menunggu disitu hampir pukul 6.20 petang barulah kami mendapatkan bas dan menjejakkan kaki kali pertama ke MRT Kranji bertujuan untuk ke Marina Bay  kerana disitu terletaknya tugu singa Merlion... dengar ceritanya disini jugalah terletaknya pusat perjudian terbesar di Singapura.

kami pun segera mendapatkan tiket untuk ke Marina Bay tersebut, semua tiket perjalanan perlu dibeli di mesin tiket dan tidak dijual di kaunter.... kami pun mendapatkan tiket ke Raffles Place menggunakan Rangkaian Metro Rail Transit Utara Selatan ( merah )... setelah mendapatkan tiket transit kami naik ke flatform ketibaan dan berlepas MRT...

pada mulanya kami bercadang hendak menggunakan "North-South line"(merah) untuk ke Marina Bay tetapi atas nasihat seorang penduduk tempatan kami menggunakan "North-South line"(merah) ke stesen pertukaran Jurong East (Interchange Jurong East) dan menyambung perjalanan dengan menggunakan "East-West line" (hijau) ke stesen Raffles Place.

... kerana menurut beliau perjalanan ini lebih pendek dan menjimatkan masa jika dibandingkan dengan perjalan terus menggunakan MRT "North-South line"(merah) terus ke Marina Bay tanpa bertukar MRT di rangkaian lain.

jadi kami pun bersetuju dengan cadangan beliau dan menggunakan rangkaian yang dicadangkan, setelah 1jam 30 minit akhirnya kami sampai ke stesen Raffles Place dan kami keluar dari stesen tersebut dan hari dah malam waktu ketika itu lebih kurang pukul 8.00 malam

Ns25 rafflesplace.jpg
ehsan carian google
tercari-cari juga arah nak ke merlion tersebut setelah keluar dari stesen Raffles Place yang terletak dalam tanah dan pemandangan di sekitar Raffles Place ini dipenuhi oleh bangunan pencakar langit dengan jalan raya yang luas dan aliran kenderaan yang sederhana.

kebetulan kami terserempak dengan sepasang suami isteri warga tempatan bersama ibu mereka dan kami mendapat pertolongan dari beliau untuk mengetahui arah terdekat untuk sampai ke Merlion di Marina Bay tu.

kebetulan malam tu ada suatu sambutan penduduk tempatan yang kami tidak tahu apa.., dan kami terus mengikut kumpulan tersebut menuju ke tempat tersebut..... akhirnya sampai juga kami ke Marina Bay dan merlion yang di cari-cari dari tadi..

kami tak boleh lama disini kerana perlu balik semula ke JB dan bas terakhir ke JB pukul 11.00 malam kena cepat cari merlion tu, kami pun berjalan terus hingga ke tengah teluk dan akhirnya bertemu dengan merlion tu....cantik pemandangan di sekitar melion dan Marina Bay ni penuh dengan kelipan neon dan ada pertunjukkan pancaran laser berserta pertunjukan tarian air berirama....sunguh indah dan melekakan...

tepat pukul 9.30 malam kami bergerak ke MRT stesen terdekat Stesen Raffles Place utk pulang semula ke Kranji dan seterusnya ke Larkin JB... kami sampai ke JB Lakin lebihkurang pukul 11.00 mlm selepas agak lama menunggu transit bas ke Larkin dari Imigresen Malaysia di JB.

Setelah membayar bayaran parking kami bergerak keluar dari Komplek Terminal Bas dan Teksi Larkin dan terus menghala ke Utara ke Hotel yang telah kami tempah awal melalui talian... selepas check-in , masuk bilik utk menyimpan barang kami terus ke Restoran bersebelahan hotel utk makan tengahmalam (supper). ... lepas makan beli sedikit air mineral dan rivive bekalan utk mehilangkan dahaga dan lawatan kedua hari esok ke Pulau Singa...

masuk bilik , mandi dan solat jamak qasar magrib isyak...lepas tu tidur esok akan menyambung lawatan berikutnya ke Sentosa pula... bersambung....

Sekian perkongsian perjalanan kami ke Kota Tinggi dan Singapura sehingga berjumpa lagi dilain catatan disudahi dengan
Wabillahitaufik walhidayah

9 ulasan:

1. tak pernah sampai ke Singapura lagi....teringin gak nak pergi...

2. Man,

Macam 'amazing race' race versi sendiri kan... :) Akhirnya tercapai juga hasrat kawan2...

3. Salam PaPa..,

best juga gi Singapura ni..,saya pun 1st time gi sana tu...tu pun macam "amazing race" berlari sokmo mengejar masa....kalau nak gi elok duduk sana tak perlu nak ulang-alik ke JB...

satu masa sok sampai tu...

4. salam Mie..,

Haah...nak putus nafas gak dibuatnya... kena buat lagi satu expidisi kesana lagi lain kali tapi dengan masa yg lebih panjang lagi....baru leh cover semua tempat..

5. saya masih dlm perancangan nak ke sana..walhal dekat je dgn kg saya pontian.

bagus dpt baca entri ni, boleh dijadikan panduan.

*gambo sape yg kena blurr tu?

6. Salam Ujie..,

Insyaallah ada rezeki dpt lah tu kesana...

cuma serba sedikit panduan dan pengalaman kesana...

* gamba kwn....

7. hehehe.. beli oley2 k..=)\
    jom bacer kejap..=)

8. Salam L..,

tak beli ole-ole pun..mahal sgt.... just jamu mata jer ..sekadar beli air dan makanan rengan jer...

9. salam...nk tnya kalo sy dr johor(hotel goodhope - tmn skudai baru,skudai) jauh x nak ke uss@spore...sbb nk travel 21/12/12 ni...xtau cmner urusan kt imigresian etc..share skit