Selasa, 9 Ogos 2011

Mangga "giant"




Kolum keunikan kali ini saya mencatatkan penemuan buah mangga yang boleh dikira luar biasa, pokoknya macam biasa jer ...tetapi buahnya masyaallah betul-betul besar....kalau macam iklan mee segara laksa asam dalam TV sedikit masa dulu tu..... saya mau  " BESAR PUNYA...."

Pada pertengahan bulan mei yang lalu 2 minggu sebelum saya berlepas ke Tanah suci menunaikan ibadat umrah seorang kawan telah memberi saya sebiji mangga yang baru   dipetiknya dari pokok di kebun buah-buahan emaknya di kampung,... jadi saya memang peminat mangga maka saya amat berbesar hati menerima pemberian itu... terkejut saya kerana melihat beliau menjinjing sebuah beg pastik yang besar.... berdetik dalam hati "... tak kan banyak sangat nak diberinya sehingga satu plastik beg..."


 

 ...rupa-rupanya telahan saya meleset sekali.... bila saya lihat kedalam beg plastik yg baru diberikannya hanya terdapat sebiji buah mangga yang besar.....memang besar sungguh..... dan beratnya hampir 1500 gram .... agak saya lah terlupa pulak nak timbang....
..setelah mengucapkan "TQ so much ".... saya pun ambik kesempatan mengukur panjang dan "keretan rentas" buah mangga tersebut.... panjangnya hampir satu kaki dan ukuran "keratan rentas" lebih dari 5 setengah inci.... masyaallah tak pernah lagi saya tengok mangga sebesar ini..

menurut teman saya tu mangga tu perlu diperam selama 2 ke 3 hari dahulu untuk bauh tersebut masak.... dan setelah cukup tempuh tersebut mangga "giant" tersebut telah saya makan bersama keluarga...Alhamdulillah walaupun tidak semanis mangga biasa tapi ianya tetap mempunyi aroma dan kesedapan nya yang tersendiri...... kalau tidak difikirkan malu mau rasanya nak "mengicak" dari kawan tu lagi....hehehehehe.

sekian catatan kali ini jumpa lagi di lain catatan.....






8 ulasan:

  1. memang besar nampaknya. tapi tak tahulah mana besar dari mangga saya. saya pernah buat entri baru2 ini tentangnya di sini. tak tahulah awak dah baca ke belum.

    http://al-lavendari.blogspot.com/2011/07/mangga-yang-boleh-di-jadikan-contoh.html

    mula-mula tadi saya ingat mangga beli kat Giant Senawang.

    BalasPadam
  2. maha suci allah..besar sungguh mangga tu! mmg tak penah nampak. kalau jual mesti mahal..

    BalasPadam
  3. Memang besar punya... tapi DIA lupa kat aku, takpelah takde jeki... huhu

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum Tn Hj..,

    dah baca dah en3 Tuan tu.., rasa nya lebih kurang jer besarnya...

    saya masa mula-mula tulis en3 ni terfikir juga macam tu ingat tu...hehehe..

    BalasPadam
  5. Assalmualaikum ujie..,

    Subhanaullah...,
    itulah antara kebesaranNYA.., mungkin ada jual tapi bukanlah sepanjang masa harganya mungkin mahal memangdangkan saiz dan beratnya...allahuallam..

    BalasPadam
  6. Assalamualaikum mie..,

    kesian pulak aku dengar.., DIA bukan tak ingat nak bagi kau ..., tapi kebetulan hari tu dia bawak balik sebiji jer dari kg....,
    betul juga lah tu dah tak der jeki....

    BalasPadam
  7. Salam..pernah ,akan dan dah banyak kali makan. masa tu beli kat r&r taiping, yg banyak jual buah tu. kalu tak silap sekilo RM10..tapi sebijik pun sekilo lebih...hehehe..tapi memang best, manis..

    BalasPadam
  8. Alaikum salam Fadzli..,

    yer ker...saya lah baru jumpa..hehehehe..
    tapi memang bestkan..nak kena cari anak pokoknya kena tanam sebatang kat rumah..

    BalasPadam