Khamis, 25 Ogos 2011

Zakat Fitrah adalah tuntutan....




Salam Ramadhan Kareem buat semua muslimin muslimat, hari-hari yang berlalu semakin menyebakkan dada mereka yang mencintai dan menginginkan keredhoan Allah, walaupun kegembiraan kedatangannya Aid fitri semakin mendekat bersama berlalunya Ramadhan Kareem...
Dalam mengejar tawaran Allah sepanjang Ramdhan Kareem ini jgn sampai terlupa untuk menunaikan tanggungjawab kita iaitu zakat fitrah atau disebut juga zakat badani.... jgn sampai terlewat melaksanakannya lebih rugi lagi bila terlupa menunaikannya... 



Hukum Zakat fitrah adalah Wajib/Fardhu `Ain bagi setiap muslim yang memenuhi syarat-syarat yang telah ditentukan oleh syari`. Sebagaimana firman Allah dalam surat At Taubah ayat 103:


 
 
Artinya: “Ambilah zakat dari sebagian harta mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan dan mensucikan mereka, dan berdoa lah untuk mereka karena doa mu menjadikan ketenangan bagi mereka, dan sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha melihat.”

Adapun syarat wajib zakat fitrah adalah sebagai berikut:

1. Islam

2. Masih hidup disaat matahari terbenam di akhir bulan ramadhan

3. Mempunyai kelebihan makanan untuk malam idul fitri dan siang harinya

Hal tersebut sesuai dengan hadist Nabi Muhammad SAW, yang berbunyi;





Artinya: “Zakat fitrah adalah satu sha` dari tamar (kurma) dan atau sa`ir (gandum) diwajibkan kepada hamba sahaya, orang yang merdeka, laki-laki dan perempuan, anak-anak dan orang tua, dari kaum muslimin dan Rasulullah memerintahkannya untuk mengeluarkannya sebelum keluar rumah untuk melaksanakan shalat Id.



Artinya: “Kita diperintahkan Rasullah SAW, untuk mengeluarkan zakat fitrah sebelum manusia keluar rumah guna menunaikan shalat Id.”

Para `Ulama fiqih membagi waktu membayar zakat fitrah kedalam tiga waktu yaitu:

1. Waktu boleh (Jaiz) yaitu dari awal bulan ramadhan sampai akhir bulan ramadhan (  1 - 29 Ramadhan) zakat ini sering disebut dengan zakat ta`zil.
2. Waktu Sunah yaitu saat matahari tenggelam di akhir bulan ramadhan
3. Waktu Wajib yaitu sesaat sebelum kaum muslimin keluar rumah untuk menunaikan shalat sunat Idul Fitri.
Sedangkan apabila zakat fitrah dibayarkan setelah pelaksanaan Shalat Idul Fitri maka berubah statusnya sebagai Shadaqah biasa.



Maka beringat-ingatlah berkenaan melunaskan zakat fitrah ini jangan sampai terlepas waktunya, semuga semua yang berkenaan dapat mengambil perhatian berkenaan kepentingan berzakat ini...Insyaallah...aaminnn..

Sekian catatan buat kali ini sehingga berjumpa lagi di lain catatan...
Wabillahitaufik walhidayah

4 ulasan:

  1. alhamdulillah saya juga telah membayar zakat fitrah saya untuk diri dan tanggungan seramai 5 orang.

    selamat meneruskan puasa.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum Tn Hj..,

    Semuga sihat dan ceria selalu hendaknya Tuan...Insyaallah..

    Alhamdulillah semuga diberkati Allah dan mendapat keampunan NYA serta diterima semua amalan baik sepanjang ramadhan ini...Insyaallah...aaminnn.

    Ramadhan Kareem...

    BalasPadam
  3. Salam Man,

    Aku pun dah settle, 5 orang juga.

    BalasPadam
  4. Alaikumsalam mie..,

    Alhamdulillah semuga diberkati Allah dan mendapat keampunan NYA juga diterima semua amalan baik serta perintah NYA sepanjang ramadhan kareem ini...Insyaallah...aaminnn...

    Ramadhan Kareem..mudah-mudahan mendapat malam qadar...Insyaallah..aaminnn.

    BalasPadam